strekken

Gewrichtspijn door sporten: oorzaken en oplossingen

Wanneer je veel sport, dan kan het voorkomen dat je op ten duur last krijgt van gewrichtspijn. Dit komt vaak doordat je spieren en gewrichten overbelast raken en dus niet meer voldoende tijd hebben om te herstellen. Nu zijn er verschillende manieren waarmee je dit kunt oplossen. Waar het voor de één voldoende is om een dagje extra rust te houden, heeft de ander een massage met een massage pistool nodig om de gewrichten weer soepel te krijgen. Wat vooral belangrijk is, is dat je ervoor zorgt dat je je lichaam niet overbelast en luistert naar de signalen die het je geeft. Gewrichtspijn is namelijk in de meeste gevallen een kwestie van overbelasting. Tijd dus om hier iets aan te doen. 

Gewrichtspijn kan verschillende oorzaken hebben. Wat je vaak ziet, is dat de voornaamste reden dat mensen hier hinder van ondervinden, het overbelasten is. De eerste stap om ervoor te zorgen dat je van deze pijn afkomt, is dus door minder te bewegen. Dat wil niet zeggen dat je niets meer mag doen, maar probeer wel om bepaalde bewegingen te beperken tot het absolute minimum. Ook speelt de juiste techniek een grote rol in het hebben van pijn. Vooral bij krachtsporters zie je vaak dat wanneer ze een verkeerde techniek gebruiken, dit kan zorgen voor vervelende pijntjes. Niet direct wanneer ze beginnen, maar wel naarmate de gewichten waarmee wordt getraind zwaarder worden. Zorg er dus voor dat je eerst de juiste techniek onder de knie hebt, voordat je kiest voor een wat zwaarder gewicht aan bijvoorbeeld je stang. Een andere reden kan simpelweg zijn dat je geen goede warming up hebt gedaan. Het opwarmen van de spieren en gewrichten is namelijk essentieel om te voorkomen dat je last krijgt van je spieren en gewrichten tijdens een stevige workout.

Merk jij dat je veel last hebt van je gewrichten tijdens het trainen, dan kan het verstandig zijn om te onderzoeken wat de oorzaak is. We kunnen namelijk allemaal wel eens een wat mindere dag hebben, maar wanneer zich dit gedurende een langere periode aanhoudt, is het toch tijd om hier een serieus na te (laten) kijken. Zo kun je ervoor kiezen om naar een fysio toe te gaan, zodat ze je kunnen behandelen en ook de oorzaak kunnen achterhalen. Een andere optie is door zelf te kijken waar het vandaan kan komen. Vaak is het verstandig om te beginnen met een beetje rust. Zo kun je in plaats van een dag rust tussen de trainingen, er eens voor kiezen om een week helemaal niets te doen. Dit geeft je lichaam de kans om te herstellen. Soms kan ook voeding een belangrijke rol spelen. Zo kun je kiezen voor een extra toevoeging van eiwitten binnen je huidige voedingsschema voor een beter herstel. Een populaire vorm van eiwitten is collageen poeder. Dit is een lichaamseigen stof die zorgt voor het herstel van je spieren. Het is dus verstandig om de verschillende mogelijkheden eens serieus voor jezelf te bekijken.

Ook zijn er diverse hulpmiddelen die je kunnen helpen de pijn te verlichten. Een oorzaak van gewrichtspijn is onder andere een slechte nachtrust. Een orthopedisch kussen kan hier goed bij helpen. Deze kussens zorgen er namelijk voor dat jij de ondersteuning krijgt die jij nodig hebt en dat het kussen jouw pijn zal verlichten. Dit soort kussens zijn er in alle vormen en maten. Heb jij last van jouw nek en schouders? Dan is een hoofdkussen wellicht een goede oplossing voor je. Heb je last van je stuitje of lage rug? Dan kan een zitkussen wel goed zijn voor je. Rust is namelijk essentieel voor herstel, en een kussen kan je er goed bij helpen.


Reactie plaatsen