Oplossingen tegen rugpijn

Tips bij een gebroken stuitje

Heb je de laatste tijd steeds meer pijn bij het zitten of heb je wellicht het stuitje gebroken? Je bent niet de enige. Ondanks dat je weinig verhalen hoort over stuitblessures is het een veelvoorkomende blessure. In deze blog lees je wat je tegen deze pijn kunt doen.

Een gebroken staartbeen is een blessure die optreedt wanneer het stuitbeen breekt. Een persoon kan dit oplopen na een val of een ongeval. Het stuitje kan in dit geval snel geïrriteerd raken.

Enkele van de meest voorkomende symptomen zijn pijn in het stuitje (coccygodynie), gevoelloosheid en tintelingen. Pijn kan ook in de onderrug en benen worden gevoeld. Andere symptomen kunnen zijn: moeite met zitten of staan gedurende lange tijd, pijn tijdens stoelgang, zwelling of blauwe plekken in de onderrug en plassen.

Een gebroken stuitje is een zeer pijnlijke blessure. Het kan ook moeilijk te behandelen zijn omdat er niet veel manieren zijn om de pijn te verminderen. Gelukkig zijn er een paar dingen die je kunt doen om de pijn beter beheersbaar te maken en het risico op complicaties te verkleinen.

Het eerste dat je moet doen nadat je jouw staartbeen hebt gebroken, is onmiddellijk medische hulp inroepen van een arts of eerste hulp. Je wilt geen risico's nemen met dit letsel, omdat het tot andere problemen kan leiden als het niet wordt behandeld. De arts zal je waarschijnlijk pijnstillers voor jouw stuitje geven en kan ook antibiotica voorschrijven als hij denkt dat je een infectie heeft.

Het volgende dat je moet doen, is een aantal vrij verkrijgbare medicijnen proberen, zoals ibuprofen of paracetamol om de pijn en ontsteking in jouw stuitje te helpen verminderen. Deze medicijnen kunnen in pil vorm komen of als een vloeistof die je kunt drinken, afhankelijk van wat er verkrijgbaar is bij jouw apotheek of drogisterij.

Medicijn

Ook zijn er een aantal oefeningen die je kunt doen om de mobiliteit in en rondom de stuit te verhogen:

  1.  Lig met je rug op de grond en til je benen op
  2. Trek een knie naar je toe met je hand en strek de andere knie tegelijkertijd met de hand
  3.  Zit in kleermakerszit op een zachte ondergrond

Een ander uitstekend hulpmiddel is een speciaal druk verlagend kussen. Orthopedische kussens zijn makkelijk te gebruiken en bieden snel verlichting voor de gebieden waar je pijn ervaart.

Een stuitkussen is een goed hulpmiddel die je kunt gebruiken tijdens en na de revalidatie. het kussen zorgt ervoor dat er minder druk op het stuitje komt en dat jij comfortabel zit. Het kussen verbeterd ook nog de zithouding waardoor de kans op rugklachten afneemt. Het kussen is ook praktisch en kan je altijd en overal meenemen.


Reactie plaatsen